RIKTIG KOSTHOLD ER VIKTIG

BURSDAG. Mange barn skal feire bursdag og hvis alle har med kaker betyr det kakespising hver eneste uke. Det gagner ikke barnet på sikt. Kakefeiring og snop kan barnet få hjemme. Vi ønsker å feire og bekrefte bursdagsbarnet på en annen og sunnere måte.

Leirdalen har fokus på god kostvane, god helse og hyggelig måltider. Vi oppfordrer foreldre til sende med barna variert og sunn matpakke til frokost.
Tips: Kjøtt: Kalkun, skinke,kylling
Fisk: Makrell i tomat/olje,kaviar,laks, fiskepudding
Egg
Hvit -brunost, div smøreoster

Leirdalen Barnehage legger vekt på å bruke god tid ved
måltidene og barna er med på å lage bordskikkregler. Vi lærer barna håndhygiene ved vask av hender før måltid. Måltidene er sosialt og pedagogiskforankret.

Fiskesprell barnehage.

Vi er blitt en fiskesprell barnehage. Våre ansatte har vært på kurs og fått ideer om hvordan vi kan bruke mer fisk i kostholdet. Vi har satt av en dag i uken der vi bare spiser fisk til måltidet. Ved smøremåltid har vi mye variert fiskepålegg og barna liker det svært godt. Vi informerer også barna med plansjer om fisk som viktig del av vårt kosthold. Vi minner om at sunt fett som finnes mye av i fisk er svært gunstig for barnets hjerneutvikling.

Les mer om kosthold i barnehagen her:

www.helsedirektoratet.no/ernaering7barnehage/

Melkefritt kosthold