1 ÅRINGENE HAR DET BRA I BARNEHAGEN

1 - åringene er kommet for å bli. De går i barnehagen og vi må forholde oss til det og gi de gode trygge rammer med masse omsorg og nærhet. Vi har alltid et fang ledig og en trøstende klem. Forskning viser at barn profiterer på å gå i en kvalitetsbarnehage med voksne som har god relasjonskompetanse.

Vi har småbarnsavdeling der vi skjermer de minste når det er nødvendig. Vi vektlegger trygge rammer, varme og dyktige voksne. Vi ser smilende glade små med nysgjerrige blikk. Vi ser lysten til å lære, vitebegjær og utforskende barn. Språk,motorikk og selvstendighet dannes fort. 

Barnehagelærere er gode på barns utvikling og ser med en gang om noe avviker. Da setter vi i gang prosesser for å hjelpe barnet til å mestre, trives og utvikles bedre. Alltid i samråd med barnets foreldre.

Hvis dere lurer på om barnet har det bra i barnehagen så finnes det forskning på at barn som har gått i en kvalitetsbarnehage får høyere inntekt, de tar lengre utdannelse og gjør det noe bedre i arbeidslivet.  (Forskning fra Økonomisk institutt ved universitetet i Oslo. )

Kvalitet handler om samspillet mellom barnet og den voksne. Små barns hjerner de første årene utvikles i høyre hjernehalvdel. Der følelsessenteret ligger. De voksne må derfor møte barna med høyre hjernehalvdel. Det betyr å møte de minste med forståelse og innsikt for deres følelser. Anerkjenne, observere, forstå, trøste og coache.

Venstre hjernhalvdel - det logiske og kognitive utvikles senere fra alder 4 år. Språkferdigheter, kommunikasjon og refleksjon skyter fart. 

 

 

Legger ved en artikkel som belyser dette tema. LES s. 1. 2.3.4.

TIDLIG INNSATS FOR FOLKEHELSA

Tidlig innsats for folkehelsa 1

Tidlig innsats for folkehelsa 2

Tidlig innsats folkehelsa 3 (2)

Tidlig innsats folkehelsa 4